Jablkový koláč z křehkého těsta




 Po dlouhé době jsem si pro Vás připravila další recept. Je to takový podzimní recept na jablkový koláč, provoněný skořicí. A protože bych to nebyla já, tak recept je samozřejmě z kvalitních a zdravých surovin. Každý kvalitní potravina je přece zdravá, když je v rozumné míře.

Nevím, jak Vy, ale já jsem milovnicí jablečných receptů a podzimní a zimní období by snad bez toho nešlo. Chuť křehkého těsta, co se rozplývá na jazyku s jablky se skořící a vyváženě sladkou chutí, je to, co občas musím mít. Tak a jdeme na samotné pečení.

Připravíme si tyto suroviny:

Těsto:

300 g hladké špaldové mouky (můžete použít i bezlepkovou mouku nebo obyčejnou hladkou mouku)

125 g změklého másla (samozřejmě jde nahradit, kokosovým olejem, ale já jsem osobně přesvědčená, že pro naše těla, je máslo prospěšné, avšak jestli máte alergii na laktózu bude to chtít rostilinný tuk)

60 g třtinového moučkového cukru (můžete použít kokosový cukr, nebo umělé sladidlo, já použila třtinovou moučku)

1 vanilkový cukr

1 vajíčko

1 prášek do pečiva (ráda kupuji v DM drogerii kypřící prášek bez fosfátu)


Náplň:

150 ml vody

800 g jablek

3 skořicové cukry (můžete použít jaké koliv sladidlo + skořici cca 3 lžičky)

1 vanilkový pudingový prášek

případně další cukr nebo sladidlo na doslazení podle chutě






Těsto si připravíme smícháním všech surovin, je to velmi rychlá záležitost a těsto je hned. Těsto je trošku drobivější a taky proto bude po upečení křehoučké, že se Vám bude rozplývat na jazyku. Připravte si formu na dort cca 24 - 26 cm, vyložte dno pečícím papírem. Já si rozeberu formu, ustřihnu si čtverech papíru, aby mi zakryl dno formy, a pak formu zavřu, okraje ostřihám. na kraje formy si připravím široké pruhy papíru na okraje. Těsto si rozdělím na polovinu, dno formy vymačkám těsto, i si tím chytím papír po okrajích a zbytek okrajů domačkám z druhé poloviny těsta, které si ještě jednou rozpůlím. Měla by mi čtvrtina těsta zbýt na nastrouhání, na vršek koláče. Když mám těsto vymačkané ve formě, okraje se snažím udělat tenčí než je dno koláče, a výška stačí tak do 3/4 okraje formy. Těsto na dně propíchám vidličkou.




Náplň si připravím tak, že jablko nakrájím na drobné kostičky, do hrnce dám vodu a přivedu jí k varu,
když se voda začne vařit, připadám jablka a skořicové cukry, povařím tak cca 5 minut, mezitím si rozmíchám puding ve 3 lžících vody a za stálého vmíchání vliji, když mi směs zhoustne, odstavím a už nevařím.

Předehřeju si troubu na 165 ° C a pak do ní vložím tak na 5 min předpéct korpus. Po pěti minutách na korpus nandám náplň, a na vrch nastrouhám zbytek těsta a celý vršek posypu, pro zkaramelizování krustičky, můžete ještě posypat troškou cukru. Peču tak další 20 min. Když Vám začne vršek růžovět, můžete vyndat, toto těsto se v takové vrstvě upeče celkem brzy a díky předvařeným jablíčkům, není třeba to sušit v troubě. 

Dortík je křehký, tak ho nechtě vytuhnout a můžete i na nějakou dobu dát ztuhnout do lednice a pak se Vám bude dortík krájet jedna radost. Až ochutnáte, tak mi napište, jsem zvědavá, jestli to bude i pro Vás takový chuťový zážitek.

Dobrou chuť a pečení zdar:-)

Komentáře